Ga naar de inhoud

Blended Learning, oplossing voor ontwikkeling

Wanneer heeft u echt een verandering doorgemaakt na één training? Bleef het het hangen of deed u er iets mee? Slecht 20% van alle training is rendabel. Hoe dan wel? Een traject is de oplossing. Één training maakt je scherp, coaching, begeleiding en intervisie houdt je scherp. Tijd dus om een combinatie van blended learning te introduceren. Daarvoor zijn diverse zaken nodig.

Management als leermeester
Allereerst een management dat als leermeester opereert. Je dient elke dag de mensen waar je mee samenwerkt te inspireren om te motiveren. Met andere woorden wat zijn je instructie vaardigheden of je coachingscapaciteiten? Eigenlijk zou je een logboek bij moeten houden waarin je vermeld wat je wanneer aan iemand geleerd hebt of over coaching gesproken hebt. De vaardigheden waar een leermeester over dient te beschikken zijn mijns inziens: een sterke drang naar persoonlijke ontwikkeling hebben (hoe kun je iemand iets leren als je zelf niet meer leert), luisteren (vraagtechnieken) en rust bewaren om herhaling mogelijk te maken (reflectie).

Herhaling
Zorg voor herhaling van de stof gedurende een periode. En het liefst zo aangepast op de deelnemer dat deze de voorkeursleerstijl er in terug vindt. Met andere woorden als iemand een doener is ga deze dan niet overladen met theorie. Neem de wijze van leren ter hand en gebruik deze. Vergelijk het met trainen voor een marathon, dat bouw je ook op, zodat je spieren kunnen wennen en sterker worden. Hetzelfde geldt voor mentaal leren en trainen.

Middelen
Er zijn natuurlijk diverse mogelijkheden tot leren, denk hierbij altijd dat het op maat van de kandidaat gemaakt dient te zijn. De leerstijl bepaalt het succes. De middelen per leerstijl:

  • Concreet ervaren (voelen): outdoor training, zelf doen, reflecteren op hetgeen
    gezien is, oefeningen samen maken, coachen.
  • Waarnemen en overdenken (bekijken): e-learning (filmpjes), rollenspellen zien, situaties analyseren
  • Abstracte begripsvorming (overdenken): theorie leren, lezen, doornemen, trainen en instrueren.
  • Actief experimenteren (doen): outdoor training doen, maken van iets nieuws, case behandelen en uitwerken,
    intervisie.

Kortom om meer rendement uit de ontwikkeling te halen zijn twee zaken nodig: een traject met diverse momenten en werkvormen en kennis van je “leerlingen”.